Älgar, ett rådjur och en räv

Nu var det länge sedan jag skrev sist. Jag började skriva ett inlägg igår men då gick strömmen så allt försvann. Då blev jag sur och bestämde mig för att jag inte skulle skriva mer den dagen.

Ikväll ska jag och jobba 16-21 så det är en lugn tur.  Vi ska ha Nobelmiddag i eftermiddag. Det ska bli kul, det är itne varje dag det händer något "extra".  Chefen ringde och frågade om jag vill jobba på lördag och jag tackade nej. Dte är inte ofta jag gör det, det är jag för snål för. Men om jag jobbar den här helgen också så blir det 5 helger på raken jag har jobbat. Och någon gång vill man ju ha tid med familjen. Eftersom Tobbe är ledig varje helg.

De senaste dagarna har jag sett ovanligt mycket vilda djur här på öberget. Lördagkväll såg jag en skabbräv som jag tänkte köra över. Men jag ångrade mig. Men det kanske hade varit bättre om jag körde över den och den slapp frysa ihjäl? Och så vill jag verkligen inte att min kära vovve ska få skabb. Men jag har läst på lite. Och det verkar som om skabben inte överlever så länge på vintern. Det krävs nästan att räven och hundes ska träffas för att den ska bli smittad. Vi får hoppas att det stämmer. Den där räven (eller om det finns fler här på öberget?) har jag sett tidigare. För ganska länge sedan, men då var den inte lika skabbig. Jag tycker synd om den.
Söndag kväll när jag körde hem från jobbet då kom det upphoppande ett rådjur ur skogen. Den var så gullig. Den hade jag inga planer på att köra över =)
Sist men inte minst så har vi ju älgarna här uppe. De har bosatt sig i skogen mitt emot huset. Men jag har bara sett två stycken de senaste gångerna jag har sett dom. Kanske har den ena kalven med såret på magen dött eller så har dom bara varit åtskiljda så man inte har sett alla tre.




Undra vad hon tittar på här?

Kommentarer
Postat av: evve

Ikväll är de vi :) hihi.. Det ska bli riktigt riktigt kul! :D

2009-03-09 @ 11:14:09
URL: http://evvepevve87.blogg.se/
Postat av: åse

jo, du har rätt.. en kalv har dom skjutit:( snyft.. den hade för stort sår på magen, fast jag vet att hästar (och antagligen älgar också), klarar sig jättebra med stora sår , det tar bara ett tag innan ny hud återbildats, Så frågan är om det är nödvändigt att människa är så snabb på att leka gud?? du tänkte däreot rätt ang räven.. dom plågas så långsamt till döds...vad tycker du?

2009-03-09 @ 16:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0